lördag 6 juli 2013

Det enda rätta av Susanne Boll

Jag följer Susannes blogg och när jag fick se omslaget till den här boken visste jag att jag skulle läsa den. Både titeln och omslaget lockar till läsning och jag väntade länge. När den väl kom ut i bokhandeln stod jag många gånger med den i handen. Till sist bestämde jag mig för att ladda ner den som ljudbok.

Jag är en kräsen lyssnare och hade därför svårt för att komma in i handlingen till en början. Uppläsarens sätt att tolka texten passade mig inte och jag ångrade att jag inte valt pappersboken istället. Ändå tilltalade historien mig så mycket att jag fortsatte lyssna. Jag var tvungen att veta vad som skulle hända. Det tog ungefär halva boken att släppa rösten och låta berättelsen tränga igenom, sedan kunde jag njuta fullt ut.

Berättelsen då? Vi får följa tre kvinnor. Helmi som arbetar som läkare på onkologen. Hon har tagit ett beslut som kommer få förödande konsekvenser för hennes patienter.

Maria, psykologen som känt döden nosa henne i nacken. Även om hon fått besked om att knölen i bröstet inte är farlig, finns oron kvar. Den får henne att göra saker hon aldrig trott om sig själv.

Isabell har funderingar kring det förhållande hon befinner sig i. Älska Jerker henne verkligen?

De tre kvinnornas berättelser berättas var och en. De har beröringspunkter som ändå knyter dem samman.

Jag gillar hur Susanne skildrar de funderingar många av oss har. Hon ser till att man tar tankarna ett steg längre och målar upp hur det skulle kunna bli om man gjorde på ett visst sätt. Perspektiven växlar lagom mycket och det är lätt att hänga med.

Några av de händelser som blir verklighet för karaktärerna, är skrämmande och jag tänker att människan har stor makt att påverka andra. Att göra det rätta är inte alltid lätt. Det som i stundens logik är rätt, kan ibland visa sig katastrofalt i slutänden.

Eftersom jag valde ljudboksvarianten fick jag en del motion på grund av detta. Promenader och något man kan kalla jogging är enda gången jag lyssnar med koncentration. Det blev fler sådana tillfällen än vanligt på grund av boken. 

Jag tycker ni ska läsa den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar